Системний підхід. Чому IT ніяк не може зайняти належне місце в українській медицині

Чому потрібно лікувати український медичний сервіс?

11 травня 2017 року, 13:00

alt text

Фото: публічні джерела

У дев'яти випадках з десяти візит в лікарню завдає пацієнту новий біль (як мінімум головний). Та й лікарям працювати в XXI столітті, використовуючи технології ХХ, нелегко. Тому лікувати треба український медичний сервіс.

Я не лікар. Я працюю в IT і, звичайно ж, як і всі періодично відвідую наші клініки. Не скажу, що хворію часто, однак ГРВІ іноді може вивести з ладу. Причому я кажу не лише про стан здоров'я, але й про категоричне неприйняття всього, що діється в наших медичних установах, починаючи зі звичайної районної поліклініки, обійти яку просто неможливо, особливо якщо тобі потрібен лікарняний лист, що підтвердить тимчасову непрацездатність.

Зараз багато говорять про те, що у людей просто немає грошей, щоб якісно лікуватися. Проте не існує ніякої статистики, яка б надала більш-менш достовірні відомості про те, скільки громадян тримаються подалі від будь-яких лікарів і медичних установ лише тому, що не здатні прорватися через багатогодинні черги або інші лікарняні негаразди. Причому не факт, що ти потрапиш до потрібного фахівця навіть просидівши під кабінетом півдня.

Саме після цих особистих вражень і з'явилася ідея створити IT-систему, яка спростить спілкування лікаря і пацієнта, а заодно і скоротить черги або навіть взагалі їх скасує. Беручись за роботу, ми розуміли, що медицина - дуже складна і досить консервативна галузь. Крім того, саме в медицині вкрай важлива безпека. З цього ми і виходили. IT-технології можуть вирішити безліч проблем, може не суто медичних (хоча і їх теж), проте точно організаційних. Чому для впровадження сучасних технологій ми вибрали саме цей час? По-перше, в країні проводиться медична реформа, тому реакція на нововведення буде менш болісною. По-друге, IT-технології в сфері охорони здоров'я вже стали звичайною справою в багатьох країнах.

Чому Україна, яка хоч і повільно, але впевнено рухається в Європу, до сьогодні тримається за совкові правила і традиції? Нескінченні черги в коридорі, давно застарілі плакати про ЗСЖ, паперові картки та перепустки, злі і роздратовані черги в реєстратуру - стає сумно від усього цього. Знайоме усім? Саме тому ми пропонуємо проект "Поліклініка без черг".

Запит на запровадження технологічності в медустановах України давно сформований - і у населення, і у медиків, і навіть в уряду. Світові IT-розробки в сфері охорони здоров'я доступні за ціною, зрозумілі і прості у використанні, легко адаптуються під конкретні вимоги.

Чому Україна, яка хоч і повільно, але впевнено рухається в Європу, до сих пір тримається за совкові правила і традиції? Нескінченні черги в коридорі, давно застарілі плакати про ЗСЖ, паперові картки та перепустки, злі і роздратовані черги в реєстратуру - стає сумно від усього цього.

Перш за все мета програми - максимально спростити життя пацієнта. І для цього знадобиться всього лише одна спеціально розроблена IT-система. Тільки уявіть: онлайн запис на прийом в поліклініку за допомогою смартфона або комп'ютера. Ніякої черги. Економія часу і нервів. Електронні картки замість звичних паперових. Система знає всю інформацію про ваше здоров'я і доступна в будь-який час. Дані потрапляють в неї автоматично, відпадає необхідність носити за собою гору довідок, виписок, знімків.

Ще одна пропозиція - онлайн-запис і електронна черга, які дозволяють потрапити на прийом у зручний час. З вересня 2016 року в Київському міському дитячому діагностичному центрі вже почала працювати ця система - записатися до лікаря можна онлайн або через термінал в самій поліклініці, або по телефону в реєстратурі, де система теж використовується.

Окрема розмова про так звану телемедицину. Завдяки цьому сервісу паціент може зв'язатися з лікарем онлайн в режимі реального часу і отримати консультацію, адже далеко не в кожному випадку обов'язковий особистий візит до фахівця. Сьогодні телемедичні сервіси вже функціонують в Україні і мають законодавчу базу. Все частіше починають з'являтися сеанси відеозв'язку "лікар-пацієнт" і "лікар-лікар". Однак розвиватися ще є куди - в багатьох країнах телемедицина давно зробила доступним цілий комплекс можливостей по діагностиці, супроводу пацієнта і моніторингу його здоров'я.

Чималу роль в IT-системі відіграють мобільні додатки, які нагадають про прийом лікарських засобів, стежать за дотриманням призначеного курсу лікування і навіть самостійно зв'яжуться з лікарем, якщо будь-які задані параметри здоров'я будуть порушені. Щоб система працювала більш ефективно, створено чимало різних гаджетів, які можуть контролювати і навіть фіксувати багато показників. Лікар не може бути поруч з пацієнтом цілодобово, а трекер на руці - цілком. За допомогою IT-системи лікар зможе отримувати всі необхідні дані про пацієнта максимально швидко і в зручному форматі. У термінових і складних випадках це може навіть врятувати життя.

В Україні вже досить активно використовують медичні інформаційні системи (МІС), що дозволяють швидко обробляти дані пацієнта, вивчати історію хвороби, а також знизити ризик медичної помилки, що, напевно, найважливіше. Крім іншого, МІС - це адміністративне рішення для обліку ресурсів, для роботи з документацією, з фінансами і звітністю, для моніторингу ефективності медичних робітників.

Медичні IT-системи дозволяють побачити багато (якщо не всі) помилок в роботі медзакладу. Проте чи всім це сподобається?

При діагностиці все більшої популярності набувають системи передачі і зберігання медичних зображень PACS (Picture Archiving and Communication System), що працюють з великими файлами, об'ємом близько одного гігабайту. Це можуть бути рентгенографічні зображення, результати комп'ютерної томографії або мамографії... PACS не тільки отримують, розміщують і передають файли, отримані з медичного обладнання, а й дозволяють дистанційно переглядати знімки декільком лікарям одночасно. З їх допомогою можна економити на жорстких носіях (DVD-дисках, плівках).

Ще одна незаперечна перевага використання IT-системи в медицині - аналітична програма Business Intelligence (BI). При роботі з великими масивами інформації медустанова отримує можливість використовувати якісну аналітику для відстеження патернів (схем, шаблонів), змін в епідеміологічних прогнозах, а також для запобігання ускладнень при лікуванні. І все це в реальному часі.

Здавалося б, пропонується готове рішення, яке прекрасно функціонує в багатьох країнах світу. Але перешкоди під час впровадження технологій в медустановах України виникають весь час. Напевно, свій слід залишив і негативний досвід багатьох попередніх нововведень, і страх перед змінами в "налагодженій" роботі, навіть якщо її методи давно застаріли і робота насправді налагоджена погано.

Медичні IT-системи дозволяють побачити багато (якщо не всі) помилок в роботі медзакладу. Проте чи всім це сподобається? Наприклад, при впровадженні системи управління потоком пацієнтів "Поліклініка без черг" система сигналізує, що лікар приймає занадто багато хворих, а це неминуче позначається на якості. Або навпаки - навантаження неповне. Система обмежує потік пацієнтів, а також пропонує підкоригувати графік. Але часто і до таких змін клініки ставляться з недовірою і навіть зі страхом. Хоча, як показав досвід впровадження системи в Київському міському дитячому діагностичному центрі, де онлайн-записом до лікаря скористалося вже більше двадцять тисяч киян, головне - не боятися змін.

Світовий досвід показує, що якщо всі ці технологічні рішення впроваджувати в комплексі, то їх результативність суттєво підвищується і формується ефективна медична екосистема. І тепер уже мова може йти про інтероперабельність, тобто про здатність різних систем, які працюють за міжнародними стандартами, взаємодіяти між собою і коректно обмінюватися даними.

Джерело : https://focus.ua/opinions/371659/

Поділитись:

Підпишись на нашу розсилку, щоб бути в курсі всіх новин та активностей:

Хочеш бути в курсі всіх подій?

В каналі ми публікуємо цікаві факти, дописи, анонси, що пов'язані з донорством крові, сучасними трендами в медицині та використанню інформаційних технологій.